Esihenkilökoulutuksen tavoitteena on lisätä esihenkilöiden ymmärrystä kinestetiikan toimintamalliin. Koulutuksessa käydään kinestetiikan oppimisjatkumo ja kuinka toimintamalli jalkautetaan koko henkilökunnalle potilaille ja asiakkaille.
Ammattihenkilöstön koulutuksen tavoitteena on kouluttaa henkilöstöä kohtaamaan potilas ja asiakas tavalla, joka tukee tämän omia voimavaroja kaikissa päivittäisissä toiminnoissa sekä ylläpitää henkilöstön työmotivaatiota ja edistää työhyvinvointia.
Toimintamallilla edistetään potilas- ja asiakaslähtöistä työskentelyä ja vähennetään henkilöstön tuki- ja liikuntaelinvaivoja ja sairaslomia. Näin kinestetiikasta hyötyy koko organisaatio.
KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Koulutus muodostuu yhdestä kokonaisesta koulutuspäivästä klo 8–16
sekä kouluttajan tarjoamasta henkilökohtaisesta tuesta koulutuspäivän jälkeen.
Aamupäivä
- Mitä kinestetiikka on?
- Miksi toimintamalli on tärkeä akuutti-, vanhus-, vammais- ja kotihoidossa?
- Miten kinestetiikkaa opitaan?
- Millaisia välineitä se antaa potilas- ja asiakaslähtöiseen ja voimavaroja tukevaan hoito- ja terapiatyöhön?
- Miten kinestetiikan avulla voidaan ylläpitää ja edistää henkilöstön työmotivaatiota ja
työhyvinvointia? - Miten kinestetiikan avulla voidaan ehkäistä ja vähentää tuki- ja liikuntaelinvammoista johtuvia sairaslomia?
- Millainen on kinestetiikan koulutusjatkumo?
- Miten kinestetiikka edistää työyhteisön vetovoimaa?
Opetusmenetelmät: teoriaa ja tutkimustietoa, käytännön harjoituksia, pienryhmät,
ryhmäkeskustelu.
Iltapäivä
- esihenkilön rooli kinestetiikan toimintamallin mahdollistajana ja juurruttajana hoito- ja terapiatyön arjessa
- esimerkkejä kinestetiikan toimintamallin juurruttamisprosessista eri toimintaympäristöissä
- kinestetiikan näkyminen hoitosuunnitelmissa
- juurruttamisprosessia tukevia strategioita ja kinestetiikan hyötyjä mittaavia mittareita teoriassa ja käytännössä
- välitehtävä ja henkilökohtainen palaute kouluttajalta
Opetusmenetelmät: teoriaa ja tutkimustietoa, käytännön harjoituksia, pienryhmät,
ryhmäkeskustelu.
Kinestetiikkaan investointi vastaa tämän päivän ja huomisen tarpeita ja maksaa itsensä takaisin asiakas- ja läheistyytyväisyytenä sekä työntekijöiden työhyvinvointina.